10 snacks du kan spise med god samvittighed

Snacks

Når du har besluttet dig for at leve lidt sundere, kan det stadigvæk være svært at holde fingrene væk fra lidt snackeri! Men sunde sager behøver ikke at være kedelige - her får du 10 opskrifter på snacks, der smager vidunderligt og som du sagtens kan spise med god samvittighed!

Mange af os drømmer ofte om at spise en smule sundere og mere kalorielet - især op til sommeren eller efter juletiden. Desværre er der mange af de gode og lidt syndige snacks, man har svært ved at holde nallerne fra, som man umiddelbart ikke forbinder med sundere mad. Heldigvis er det faktisk ikke altid rigtigt. Noget af det, du måske tænker, du skal holde dig langt væk fra, kan oven i købet være godt for dig at spise eller kan laves som et sundere alternativ. Så hvis du går og sukker efter noget godt og lækkert, får du her 10 opskrifter på snacks, du kan spise med god samvittighed - selv når du kører en sundere kost! 

10 gode opskrifter på snacks

#1: Edamamebønner 

De små grønne bønner er fyldt med mættende protein og sunde fedtstoffer, som du kender fra blandt andet nødder. De er nemme at tilberede, og kan spises både som snack eller i salater. Prøv fx at vende dem i citronsaft og salt, eller rist dem spøde i ovnen med krydderier. 

Få opskriften på sprøde edamamebønner her! 

Sprøde edamamebønner

#2: Søde kartofler

De søde kartofler er blevet en populær spise inden for det sidste stykke tid, og det er der god grund til. De minder om kartofler, men tilhører faktisk rodfrugtfamilien, og er langt sundere og sødere end almindelig kartofler. De har et højt indhold af fibre og antioxidanter, og det gør dem både ekstra mættende og styrkende for immunforsvaret. De kan tilberedes på mange måder, men er især gode som snack.

Få opskriften på sundere chips af søde kartofler her! 

Chips af søde kartofler med hjemmelavet dip

#3: Chokolade er sundt

Ja, den er altså god nok - chokolade af den rigtige slags (mørk, gerne min. 70 %) og i moderate mængder er ligefrem godt for dig og din krop. Det er bl.a. godt for hjertet og bidrager til et stabilt blodsukkerniveau, og lige præcis blodsukkeret er godt at have styr på, hvis du vil undgå at falde i sukkerfælden sidst på dagen. Prøv fx disse to nemme opskrifter med den sunde chokolade: 

Chokoladekage uden mel og sukker eller espressobrud med mørk og lys chokoloade 

Sund chokoladekage uden sukker og mel

#4: Bag dine egne knækbrød 

Knækbrød er altid et godt alternativ til at stille den lille sult, og de kan sagtens være sunde og propfyldt med kerner. De er nemme, og tager ikke lang tid at lave, men mætter tværtimod i lang tid.

Få opskriften på sprøde knækbrød proppet med frø og kerner her!

Knækbrød med frø og kerner

#5: Rugbrødsboller med mørk chokolade

Rugbrødsboller med chokolade kender du sikkert fra bageren på grund af deres saftighed og skønne smag. De er et godt og sundere alternativ at spise til eftermiddagskaffen eller som en hurtig snack. Så er de endda super nemme og hurtige at lave selv, og man kan med fordel tilføje lidt tørret frugt for at give ekstra smag.  

Få opskriften på lækre rugbrødsboller med mørk chokolade her!

Rugbrødsboller med mørk chokolade

#6: Sprøde chips af rodfrugter

Chips står ikke øverst på indkøbslisten når du skal spise sundere, men hvis du godt kunne tænke dig lidt af den klassiske snack, så lav dem selv af rodfrugter. De smager meget bedre end købechips, og så får du både gode vitaminer og fibre med, når du sætter tænderne i de hjemmelavede af slagsen.

Få opskriften på rodfrugtchips her! 

Rodfrugtchips

#7: Nødder

Selvom nødder indeholder relativt meget fedt, er det slet ikke nogen dårlig idé at kaste sig over dem. De indeholder nemlig de sunde, naturlige fedstoffer, som giver masser af god energi. De er oven i købet helt perfekte som et mellemmåltid, der er nemt at have med på farten. Hvis du vil gøre lidt ekstra ud af nødderne, så prøv at riste dem med sesam og soja.

Få opskriften på sojaristede nødder med sesam her! 

Ristede nødder med sesam

#8: Rootza - sund pizza med grøntsagsbund

Den klassiske pizza kan sagtens laves med et tvist, som hurtigt og nemt gør den en hel del sundere. Du skal ganske enkelt bare skifte den sædvanlige bund af dej ud med revne grøntsager. På den måde sparer du både på kulhydraterne og får automatisk sneget flere af de sunde grøntsager ind i maden. Det er da smart ...

Få opskriften på en lækker rootza med bacon og ost her! 

Rootza-pizza

#9: Energibarer 

Det er ofte dyrt at købe energibarer, men de kan også være uundværlige, hvis man vil holde energiniveuet højt hele arbejdsdagen. De er dog nemme selv at bage, og kan varieres på mange måder. Så er det bare om at komme igang, så du kan have sådan én med i taksen, til at stille den værste sult. 

Få opskriften på energibar med kerner og honning her! 

Energibar

#10: Popcorn

Popcorn er et vaskeægte snack-hit og perfekte, når der skal spil- eller filmhygges, eller hvis snacksulten kommer over dig på en helt almindelig hverdagsaften. En kæmpe bonus er, at du kan variere dem med forskellig smag, så vi lover, at du ikke bliver træt af denne snack lige med det samme. Prøv dem fx med røget paprika eller rosmarinsalt.

Få 3 opskrifter på sunde gourmet-popcorn her!

Sunde snacks - Popcorn